HAnYa InSaN BiASa...

Salam ukhwah pengikat kasih... di mana bumi di pijak, di situ ISLAM ku junjung....

Lilypie Angel and Memorial tickers

keNdUrI kahwIN Di MuSiM sEkOLaH

Sepanjang cuti semester ni, aku sudah menghadri tiga kenduri majlis perkahwinan sahabat-sahabatku… sungguh meriah majlis mereka. Yang paling ku ingati, disalah satu majlis kenduri sahabatku, siap dihadiahkan aiskrim cone buat kanak-kanak kecil. Tetapi aku dan sahabat-sahabatkupun turut tibai sama.. haha… sungguh seronok mereka ya…

Tahniah buat kalian semua yang telah selamat mendirikan masjid. Moga pernikahan ini menjadi ward
ah perjuangan untuk kalian menjadi isteri yang solehah dalam menjalankan amanah yang dipertanggungjawabkan dengan sebaik mungkin.


Melafazkan akad dan mengadakan kenduri kahwin bukanlah semudah menjalankan tanggungjawab sebagai suami isteri kerana perkahwinan itu bukan untuk sehari dua, tetapi sampi ke hujung nyawa dan ke syurga. Banyak tanggungjawab yang harus dipikul oleh suami isteri dalam menjalankan amanah Allah itu. Mereka seharusnya bersedia dari segi mental dan fizikal sebelum melayari bahtera rumahtangga agar kebahagiaan duiawi dan ukhrawi tercapai…

Alangkah indahnya sesebuah rumahtangga itu andainya berteraskan shariah Islam. dan kerana itulah Islam mengkehendaki setiap pasangan itu menitikkan empat aspek utama dalam pemilihan pasangan iaitu beragama, cantik, berketurunan yang baik dan juga berharta.

Indahnya Islam itu…Namun, apa yang mengecewakan sekarang ialah manusia hanya mementingkan harta berbanding agama yang akhirnya memporak perandakan kehidupan mereka dan berakhir dengan pergolakan rumahtangga tersebut. Lihatlah setiap hari akhbar melaporkan mengenai kes penceraian dan masalah rumahtangga sebagai buktinya. Akibat dari tidak mengikut apa yang diajarkan Islam, manusia terus hanyut dibuai nafsu….

Kita mungkin biasa mendengar pepatah yang berbunyi;

Tak perlu mencari teman secantik Balqis andai diri tak sehebat Sulaiman. Mengapa mengharapkan teman setampan Yusuf andai kasih tak setulus Zulaikha. Tak perlu mangharapkan teman seteguh Ibrahim andai diri tidak sekuat Siti Hajar dan mengapa didambakan teman hidup bak Siti Khadijah kalau diri tak sesempurna Rasulullah."

Subhanallah…
Begitu indah perumpamaan tersebut yang membuatkan kita terfikir, layakkah kita mengimpikan pasangan yang soleh atau solehah andainya diri kita tidak soleh atau solehah? A think to ponder… =)

0 comments: