HAnYa InSaN BiASa...

Salam ukhwah pengikat kasih... di mana bumi di pijak, di situ ISLAM ku junjung....

sALaM iMtiHaN.....

Kepada semua sahabat yang akan menduduki peperiksaan akhir sem ni,
SEMOGA BERJAYA menghadapinya....
ALL THE BEST N BITTAUFIQ WANNAJAH...
jangan lupa minta pertolongan ALLAH selain dari usaha yang jitu....
"Berdoalah dan nescaya akan Ku perkenankan.."
ingat DUIT!
jia you!! =)

sAmBuTaN MauLiDuRRaSuL Di UIAM


Alhamdulillah, pada 12 Rabiulawal 1430H iaitu semalam, seluruh ummat Islam di dunia telah merayakan sambutan Maulidur Rasul, khatimul anbiya’...

Walaupun kita semua tidak pernah menemui Rasulullah yang begitu banyak berjasa pada Islam, namun kita seharusnya bersyukur kerana apa yang diajarkan baginda S.A.W masih lagi kekal hingga ke hari ini… Semua itu bergantung pada diri kita samaada untuk mengamalkan apa yang disuruh baginda ataupun tidak. Rasulullah SAW bersabda;

"Aku tinggalkan kamu dua perkara iaitu QUran dan sunnahku"...Tepuk dada, tanyalah imanmu….


Sumbangan terbesar baginda tidak akan mungkin terbalas oleh sesiapa melainkan hanya dari Allahlah yang Maha Membalas segala budi yang ditaburi baginda.

Selawat dan salam buat Rasul junjungan serta keluarga baginda… Moga disyafaatkan di akhirat kelak…Ya Rasulullah.. Sesungguhnya kami merinduimu… Masih adakah peluang untuk menemuimu di akhirat nanti?


Isnin bersamaan 12 rabiul Awal 1430, buat julung kalinya warga kampus UIAM mewakili mahallah (hostel) masing-masing telah mengadakan perarakan sempena sambutan Maulidur rasul. Sambutan yang diberikan amatlah menggalakkan. Lebih kurang tiga ratus orang pelajar yang telah menjayakan perarakan ini.


Aku juga tidak ketinggalan untuk turut serta dalam perarakan ini. Walaupun hujan rintik-rintik membasahi bumi UIAM peserta semua tidak kisah untuk berarak lebih kurang tiga kilometer mengililingi kampus UIAM. jauh gak tuh... nampak je dekat tapi kami berarak hampir satu jam ke last destnasi, mahallah Maryam.


Acara tamat lebih kurang

jam 2 petang. Tahniah diucapkan kepada Mahallah Maryam kerana telah menjadi tuan rumah bagi acara ini…

Satu pengalaman yang amat menarik walaupun aku tidak sempat mengikuti keseluruhan tentative program… hehe…


SALAM MAULIDUR RASUL BUAT SEMUA…. MOGA ISLAM AKAN TERUS UNGGUL DI MATA DUNIA…. =)

Perlu ke Bersalam Dengan Bukan Muhrim?


Soalan itu pernah berlegar dibenakku suatu ketika dahulu… Dan semasa pembelajaran di kelas 2 minggu lepas,, pensyarahku bertanyakan soalan itu yang sama.. Waktu itu, kami sedang belajar subjek XYZ. Aku sangat teruja dengan persoalan tersebut. Pensyarahku mengatakan kita patut menyambut salam dari orang yang menghulurkan salam. Itu adalah sebagai tanda hormat kepada yang menghulurkan tangan tanpa ada langsung melibatkan perasaan. Hanya berjabat tangan… Aku terkesima dan terpaku seketika….


Tambah pensyarahkuku lagi, sebagai muslim yang menunaikan solat lima waktu sehari dan juga melakukan solat sunat lain, kita mohonlah keampunan dari Allah kerana telah menyentuh tangan bukan muhrim tadi…. Allah kan Maha Pemaaf… Itulah kata-katanya… Aku terkelu dan tidak tergerak untuk bertanya apatah lagi membangkang walaupun hati ini meronta2 untuk memprotes percakapannya... sedikit malu dan teragak-agak… itulah kelemahanku… Walaupun jauh disudut hatiku agak tidak berpuas hati dengan kata-katanya itu tetapi aku biarkan sahaja…. Aku akan mencari jawapannya…


Persoalannya, patutkah kita bersalam dengan orang yang bukan mahram? Contohnya ketika mendapat anugerah ataupun diwaktu darurat? Terdapat banyak pendapat dari kalangan ulama’ dan yang memberikan hujah mengenai masalah tersebut. Dan salah satunya adalah dari Dr. yusuf Al-Qadarawi yang mengatakan bahawa sekiranya berada dalam keadaan darurat, maka berjabat tangan adalah diharuskan tetapi perlulah tanpa diiringi nafsu.

Firman Allah;

"Dan perempuan-perempuan tua yang telah terhenti (dari haid dan mengandung) yang tiada ingin kawin (lagi), tiadalah atas mereka dosa menanggalkan pakaian mereka dengan tidak (bermaksud) menampakkan perhiasan, dan berlaku sopan adalah lebih baik bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Bijaksana”. (An-Nuur: 60)

Hadith Rasulullah sallahu 'alaihi wasallam:

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda kepada wanita (yang hendak hijrah dan berbai'ah setelah diuji),

"Aku telah membai'ahmu secara lisan." Dan tidak, demi Allah, tangan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam tidak menyentuh tangan wanita dalam bai'ah. Apa yang dibai'ahkan kepada mereka hanyalah perkataannya. (HR Bukhari)

Dari Abdillah bin Amru, bahawa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam tidak menjabat tangan wanita dalam bai'ah (HR Ahmad).


Dalam situasi lain pula, sekiranya kita ditemuduga oleh kaum lelaki yang mungkin jua Cina, India ataupun Melayu yang tidak faham dengan hukum berjabat tangan, perlukah kita menggadaikan apa yang selama ini diajar oleh Al-Quran dan sunnah semata-mata demi kerana sebuah pekerjaan? Mungkin kadangkala kita tidak boleh mengelak dari perkara tersebut dan sekiranya kita bertaubat, InsyaAllah akan diampunkan dosa kita itu.. tetapi, andainya perkara itu berlaku pada tiap-tiap hari semasa kita bekerja, sempatkah kita memohon ampun dari Allah? Bagaimana jikalau kita tidak sempat memohon ampun daripada Allah? Nauzubillah... moga kita mati dengan mendaulatkan agamaNya...


Pendapat aku, dalam situasi ini, mungkin orang Islam itu sendiri yang salah kerana tidak cuba memahamkan orang bukan Islam mengenai suruhan agama kita yang mengharamkan persentuhan antara lelaki dan wanita. Apa yang sangat menyedihkan, berjabat tangan ataupun bersentuhan dikalangan lelaki dan wanita Melayu Islam dizaman sekarang seolah-olah sudah menjadi kebiasaan ataupun adat yang perlu diikut. Walaupun mereka sebenarnya tahu hukumnya, tetapi masih juga mengamalkan ‘budaya’ yang dikatakan sebagai adat tersebut.

Itulah penyakit orang kita sekarang. Seringkali kita lihat di kaca televisyen ataupun di dada akhbar pemimpin A ataupu wakil rakyat B bersalaman dengan rakyat walaupun mereka ini bukan muhrim. Siapa yang mencipta masalah sebenarnya? Jika orang Melayu yang mengaku Islam itu sendiri sukar untuk berubah, bagaimana untuk kita memahamkan orang bukan Islam?


Jawapannya ada pada diri kita sendiri….


Biasanya, selepas habis kelas tambahan, anak-anak muridku selaku adik- adik yang perempuan selalunya akan bersalaman denganku mesra. Kusenangi sikap mereka walaupun bermacam-macam latar belakang dan perangai yang kadangkala membuatku pening. Buat bising tu usah ceritalah. Suatu hari, seorang pelajar lelaki baru masuk didalam kelasku dan setelah habis pelajaran dan seperti biasa, pelajar perempuan berebut-rebut untuk bersalaman. Tiba-tiba, pelajar baru tadi datang menghampiriku lalu menghulurkan tangan.


Aku kaget seketika dan tersenyum padanya. Aku beritahu, “Maaflah adik, akak tak boleh bersalam dengan adik lalu kuserahkan buku nota padanya. Pelajar itu terus memahami maksudku lantas berkata, “Betullah kak. Saya minta maaf ye kak. Saya ingat takpe je kerana saya biasa sahaja buat begitu,” katanya jujur.


Alangkah moleknya jika seorang wanita itu memakai tudung yang agak labuh agar tudung itu dapat dijadikan kain pelapik ataupun dengan memakai lengan baju yang luas dengan memasukkan tangan ke dalam lengan baju sedikit dan terus bersalam secara berlapik. Kalau memakai sarung lengan lagilah bagus. Tarikkan sarung lengan anda melebihi jari dan bersalamlah jika lelaki yang menghulurkan salam. Janganlah kita pula yang terhegeh-hegeh menghulurkan tangan yang cantik itu… Itulah persediaan jika berlakunya situasi seperti diatas. mungkin banyak lagi caranya...


Itulah antara peristiwa yang pernah berlaku padaku mengenai tajuk ini. Kadangkala kita perlu memberi peringatan melalui perbuatan agar ianya tidak lagi berlaku pada masa lain. Kita diharuskan menyambut salam seorang lelaki ajnabi untuk menjaga air muka dan maruahnya tetapi mestilah dengan berlapik tanpa diiringi nafsu.


Aku yakin, adik itu pasti tidak akan menghulurkan tangannya lagi kerana sudah tahu reaksiku padanya. Jika kuhulur, pastinya perkara itu akan terus berulang dan menjadi ikutan pada kawan-kawan lelakinya yang lain. Sebagai tanda hormat untuk adat yang dijunjung tinggi. Benarkah? Boleh beri komen sikit? =p

Wanita Itu...

Aku mengenalinya sebelum memasuki tahun kedua di UIA… pertama kali bersua dengannya ialah ketika diajak oleh senior Comrade yang selalu menjenguknya. terselit sedikit kehairanan apabila tetamu yang datang ke rumah mengambil sendiri kunci melalui tingkap untuk membuka pintu rumah tersebut. Hatiku tertanya-tanya, bagaimanakah dua orang adik beradik yang lumpuh boleh hidup berdua sahaja didalam rumah di flat seri kedah, taman melati itu? siapakah yang menjaga dua adik beradik ini? Tiada anakkah atau adik beradik lainkah?

Pada ketika itu arwah Pak Long masih ada… beliau lumpuh keseluruhan badannya dan hanya tertiarap di katil sejak berpuluh tahun lamanya. Di bilik sebelah pula, wanita separuh abad (ateh nama panggilan) adiknya yang juga lumpuh separuh badan ke bawah…. Aku tidak dapat bayangkan bagaimana dua beradik itu menempuhi kehidupannya sehari- hari….

Mesti sukar… Kadangkala terpaksa mengharapkan belas ihsan saudara dan jiran tetangga agar datang membantu… hati ini, pilu, sebak dikala melihat kepayahan ateh yang kini berkeseorangan ditemani kucingnya sehari-hari setelah abangnya pergi mengadap Ilahi….

Ateh,
maafkan dya kerana sudah agak lama tidak menjengukmu…. Kadangkala diri ini merasa bersalah kerana tidak dapat menunaikan kewajipan padamu… tidak dapat menolongmu dikala memerlukan… Aku merinduimu….Kau ku anggap sebagai ibu biarpun dirimu tidak pernah melahirkan insan yang bernama seorang anak… dek kerana amanah yang harus dipikul, dya terpaksa melaksanakannya…. Tetapi ketahuilah bahawa di sudut hati ini, jiwaku merintih untuk menolongmu….

Maafkan dya… moga selepas ini dya akan sentiasa datang menjenguk ateh dan menolong ateh seperti dulu… bersama rakan-rakan seperti aisyah,kak ungku, atikah, jua sahabat-sahabat lain yang pernah menolongnya… terima kasih diucapkan pada semua yang telah menolong dan melayan kerenahnya… kita semua maklum dengan keletah ateh… wanita itu perlukan perhatian, bukan hanya simpati…

Kepada rakan-rakan yang berkelapangan, jenguklah wanita itu… walaupun hanya sekejap cuma… aku berpesan pada diriku, jua pada kalian… Semoga ateh terus sabar dan tabah dalam menghadapi dugaan yang maha hebat ini… ketahuilah bahawa Allah mengujimu kerana hanya kamu yang mampu menerima ujian ini…. Jika kamu redha, maka syurgalah tempatmu… salam sayang buat ateh…


Bagi sesiapa yang tidak pulang ke kampung atau tiada aktiviti yang akan dilakukan sepanjang 3 hari cuti bermula 6hb- 9hb Mac 2009, bolehla join Blogging Skill Workshop anjuran Quranic Youth Club (QYC) dengan kerjasama Enginius Society… Kepada yang baru berjinak-jinak untuk membuat blog, inilah masanya…. Di bengkel ini, peserta-peserta akan diajar bagaimana untuk menyampaikan blog secara efektif serta dapat menarik minat orang ramai… bagaimana meletakkan label yang berkesan untuk pencarian pembaca di google dan yahoo, peluang berniaga melalui internet. kita juga akan diajar mengenai penggunaan domain dah hosting walaupun tidak disediakan didalam pekej ini…. Speaker yang diundang juga merupakan blogger yang telah lama menjinakkan diri dalam bidang ini iaitu brother Azree Hanifiah. Beliau boleh dilawati di www.studiomuslim.com. Jadi, apa tunggu lagi? Jomla daftar sekarang….